Lexikon
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
X
Y
Z

Soft-Masking

Een eigen deelgebied van maskering is de soft-masking. Soft-masking leent zich vooral voor digitale fotobewerking van de fijnste foto-elementen. Hiertoe behoort bijvoorbeeld vrijstaand maken van haren, rook, huid en vele andere ingewikkelde  fijnheden van een motief.



Net als voor andere bewerkingen in de digitale fotobewerking, vormt het werken met professionele bewerkingssoftware als Photoshop ook de basis voor soft-masking. Zo kunnen met Photoshop bijvoorbeeld haren met behulp van het alfakanaal en maskers vrijstaand gemaakt worden en daarna in nieuwe contexten ingevoegd worden.

Bij soft-masking-werkzaamheden in een alfakanaal wordt het te beschermen element altijd wit ingekleurd. Het te verwijderen element wordt zwart gekleurd. Ook hier werkt de professionele fotobewerker met maskers, omdat de eigenlijke foto zo tijdens de bewerking niet wordt vernietigd. Zodra het vervaardigde masker wordt gewist, wordt de oorspronkelijke foto hersteld.

Nadat er een alfakanaal gemaakt is, begint de eigenlijke soft-masking. Vooral bij het vrijstaand maken van haren, veren en huid is het aan te bevelen om een klein deel te vergroten. Deze vergrote foto-elementen bestaan uit een deel van het vrijstaand te maken en een deel van het te verwijderen foto-element. Zo kunnen alle details van het vrijstaand te maken element optimaal worden geregistreerd.
Met een geschikt penseel wordt in de volgende stap met wit binnen de selectie het vrijstaand te maken object tot kort voor het gevoelige deel (bijvoorbeeld haar) ingekleurd. Aan de tegenoverliggende kant wordt daarna het te verwijderen deel tot kort voor het haarstukje zwart gemaakt. Om de haren vrijstaand te kunnen maken, kan nu de grijstrapcorrectie worden gebruikt. Het resultaat kan door een verschuiving van de zwart-witte delen worden gecontroleerd. Als blijkt dat het resultaat niet bevredigend is, dan wordt het opnieuw bewerkt. Daarvoor worden de hardheid en de diameter van het penseel opnieuw individueel aangepast. Als de fotobewerker tevreden is met het bewerkte fragment, herhaalt hij deze handelswijze op een andere plek, totdat de bewerking van alle delen aan de rand voltooid is.
 

Daarna wordt de rest van de grafiek met de penseel ingekleurd, zodat er een voltooid masker ontstaat dat in de volgende fase vrijstaand kan worden gemaakt. De selectie wordt nu om het alfakanaal met een stippellijn omgeven. Tot slot wordt in de oorspronkelijke foto het laagmasker toegevoegd om het vrijstaand gemaakte object te kunnen blijven bewerken.

Dankzij soft-masking kunnen zo de fijnste objecten steeds weer in nieuwe contexten ingevoegd worden zonder hun veelheid aan details te verliezen.